Anketa

Čo očakávate od novej vlády v oblasti starostlivosti o krajanov?
Navýšenie financií na krajanské aktivity
Počet hlasov: 8190 44%
Voľby internetom
Počet hlasov: 2759 15%
Zastúpenie krajanov v parlamentnom výbore
Počet hlasov: 2492 13%
Lepšia spolupráca Úradu pre Slovákov žijúcich v zahraničí s krajanmi
Počet hlasov: 3702 20%
Zastúpenie krajanov v komisii pre rozdelenie grantov
Počet hlasov: 1599 9%
Počet hlasujúcich: 18742

Sociálne siete a krajania


 Hoci možno mať oprávnene k sociálnym sieťam i rad výhrad, vrátane tých, že prispeli k bezprecedentnému zhrubnutiu verejného diskurzu, k šíreniu nezmyslov, napríklad o očkovaní, alebo k organizovaniu nátlakových akcií každého druhu, pre organizovanie krajanov, networking, nech to nazveme pekne po slovensky, sú však ako stvorené. Pozvánky či vyjadrenia krajanských organizácií sa v ich prostredí šíria mimoriadne rýchloa masívne, a to aj za prispenia jednotlivých záujemcov o tento obsah, takpovediac virálne.

            Ak hovoríme o sociálnych sieťach, v tejto chvíli ide predovšetkým o Facebook. Twitter či Instagram hrajú v tomto smere zatiaľ v krajanskom svete s veľkým odstupom druhé a tretie husle.

            Suverénne najpopulárnejšou slovenskou krajanskou stránkou globálneho Facebooku je Svetové združenie Slovákov v zahraničí – SZSZ s vyše 33 tisíc fanúšikmi, najviac zo Slovenska, Česka, Spojeného kráľovstva, Srbska, USA a Nemecka. Pre akési porovnanie, Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky má 13 tisíc fanúšikov, Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí Facebook nevyužíva. A napríklad i popredný denník ako Pravda má 59 tisíc fanúšikov, teda patrí do podobného rangu. Hoci treba dodať, že Denník N a či Sme so 140 a 145 tisíc fanúšikmi utekajú kamsi ďaleko a s bulvárom porovnanie ani nemá zmysel, predsa je výkonnosť Facebooku Svetového združenia Slovákov v zahraničí fascinujúca, zvlášť keď uvážime, že na rozdiel od týchto médií nemá profesionálnych zamestnancov, a tiež že všetci fanúšikovia sú takzvane generickí, teda prihlásili sa sami, dobrovoľne, bez akejkoľvek zaplatenej reklamy.

            Za zmienku stojí aj Facebook Slovenského domu v Prahe. Ten má viac než 5500 fanúšikov, vyše 2700 ľudí zdieľalo svoje fotografie z tohto kultúrneho stánku. To sú za päť rokov existencie, opäť bez plateného zamestnanca a pri čisto generickom vytváraní fanúšikovskej základne bez platenej inzercie, naoza úctyhodné čísla. Stačí možno konštatovať, že Slovenský inštitút v Prahe má 1200 fanúšikov, inštitúty v Berlíne, Moskve, Budapešti, Varšave, či Viedni 900, 1300, 1700, 2000, respektíve 3500 fanúšikov a Slovenský inštitút v Bruseli ich má zatiaľ len 152. To samozrejme nevypovedá priamo o návštevnosti týchto inštitúcií, ale iste i využitie tohto, dnes najprogresívnejšieho kanálu má na to nemalý vplyv.

            Význam má aj spolupráca so skupinami na Facebooku. Slovenský dom v prahe úzko spolupracuje so zrejme najväčšou skupinou Slováci v Prahe, ktorá má 19 tisíc členov, Svetové združenie Slovákov v zahraničí s radom skupín, najväčšia z ktorých sa volá Dolnozemskí Slováci a má 6900 členov.

            O sociálnych sie´tach teda platí, čo o ohni: Sú dobrým sluhom, ale zlým pánom. A zdá sa, že sa ich darí krotiť v prospech veci.

Get the Flash Plugin to view this file.
Stiahnite si Flash plugin pre prezretie tohto obsahu.

Vladimír Skalský : 20.10.2019