Anketa

Čo očakávate od novej vlády v oblasti starostlivosti o krajanov?
Navýšenie financií na krajanské aktivity
Počet hlasov: 8190 44%
Voľby internetom
Počet hlasov: 2759 15%
Zastúpenie krajanov v parlamentnom výbore
Počet hlasov: 2492 13%
Lepšia spolupráca Úradu pre Slovákov žijúcich v zahraničí s krajanmi
Počet hlasov: 3702 20%
Zastúpenie krajanov v komisii pre rozdelenie grantov
Počet hlasov: 1599 9%
Počet hlasujúcich: 18742

Slovák vytiahol bulharskú továreň na čokoládu na špicu


Milan Piňos. Rodák z Trnavy riadi centrálu spoločnosti Kraft Foods pre celú juhovýchodnú Európu.

Z domova odchádzali ako neznámi, v zahraničí sa vypracovali na špičky vo svojich odboroch. V seriáli Slovenský recept na úspech vám prinášame príbehy úspešných Slovákov.

Riaditeľ továrne na čokoládu. Pre niekoho vysnívaná práca krútiaca sa okolo cukroviniek všetkých druhov, v skutočnosti však tvrdý biznis. Medzi tými, ktorí sa presadili v silnej konkurencii, je aj Milan Piňos. Vypracoval sa na šéfa továrne spoločnosti Kraft Foods v bulharskom meste Svoge, ktorá je centrálou koncernu pre celú juhovýchodnú Európu. "Mám na starosti celkovo 900 zamestnancov, ktorí zabezpečujú výrobu desiatok tisíc ton čokoládových produktov ročne," hovorí Piňos. Práve tento 47-ročný rodák z Trnavy dostal Kraft Foods medzi hlavných hráčov na trhu nielen na Balkáne, ale predtým aj v Maroku či Poľsku.

Čokoláda zo Svoge
Piňosova zodpovednosť v Bulharsku je veľká - riadi prakticky celú výrobu. Od rozvoja obchodu, ľudských zdrojov a technických zariadení až po finančné plánovanie. Úloha to rozhodne nie je jednoduchá. Práve malebné mestečko v údolí Svoge totiž vedenie koncernu Kraft Foods vybralo kvôli jeho strategickej polohe na Balkáne ako dodávateľskú a výrobnú centrálu pre výrobky v rámci celého regiónu juhovýchodnej Európy. "Kraft investoval niekoľko miliónov eur na zvýšenie výrobných kapacít v tejto časti kontinentu. Preto sa rozšírila existujúca výroba a vybudoval nový závod s najmodernejšími vysokokapacitnými výrobnými linkami a technológiami na výrobu čokolád i bonbónov," hovorí Piňos.

Po sprevádzkovaní všetkých zariadení je teraz na jeho pleciach, aby zabezpečil nábeh a plnú výrobu existujúcich i nových produktov podľa požiadaviek zákazníkov.
Zrejme i zavedenie moderných liniek a nových produktov je jedným z dôvodov, prečo továreň pocítila krízu na svojom hospodárení len minimálne. "Prirodzene, slabý pokles v zákazníckej spotrebe ako reakciu na komplikovanú ekonomickú situáciu našich zákazníkov v Bulharsku sme zaznamenali aj my. Ale nemôžeme hovoriť o dramatických zmenách. Škála našich značiek a výrobkov je tu dobre zapísaná. Špecifický bulharský Kraft sa stále pohybuje v kladných číslach, hoci neočakývame rýchly návrat bulharskej ekonomiky na úroveň spred krízy," pripomína Piňos.

Cesta do Bulharska
Vedenie koncernu Kraft Foods veľmi dobre vie, prečo náročnou úlohou v Bulharsku poverilo práve jeho. Takmer tri roky viedol Piňos v Maroku fabriku na výrobu kávy a práškových nápojov. Potom sa v poľskom Tešíne podieľal na vybudovaní najväčšieho centra technológie výroby napolitánok v rámci Kraft Foods Europe, ktoré sa stalo kvalitatívnym meradlom pre iné zavody v rámci spoločnosti. Ešte pred nástupom do Bulharska riadil projekt na zlepšenie parametrov výroby v nórskom Osle a pracoval
v skupine so zameraním na zlepšenie kvality produktov v Londýne. Vo všetkých prípadoch pomohol firmám vybudovať si kľúčové miesto na trhu.

Veľmoc sladkostí
Všetky balkánske národy sú známe sladkými špecialitami. Samozrejme, platí to i o Bulharsku. Preto hoci je Kraft Foods nadnárodným koncernom a vyrába pre medzinárodné trhy aj svetoznáme značky ako Milka či Suchard, zo Svoge sa k zákazníkom dostávajú i typické bulharské sladkosti. "Nové technologické linky a riešenia nám dávaju príležitosť vyrábať širokú škálu čokoládových výrobkov. Medzi favoritov patria popri medzinárodných produktoch aj domáce bulharské zo Svoge, ako sú obľúbené čokoládové bonbóny Sezoni či napolitánky Moreni s dlhoročnou tradíciou."

S týmito výrobkami tak majú možnosť stretnúť sa aj Slováci. "Sme dodávateľským a výrobným centrom pre celú východnú a juhovýchodnú Európu. Samozrejme, najväčším odberateľom je domáci trh, kam smeruje zhruba polovica produktov. Niečo ide do západnej Európy, ale máme aj pár ´exotických´ destinácií, ako napríklad Kanada," pripomína Piňos.

Get the Flash Plugin to view this file.
Stiahnite si Flash plugin pre prezretie tohto obsahu.

Pavel Novotný : 07.12.2010

Zdroj: http://hnonline.sk/svet/c1-48483500-slovak-vytiahol-bulharsku-tovaren-na-cokoladu-na-spicu