Anketa

Čo očakávate od novej vlády v oblasti starostlivosti o krajanov?
Navýšenie financií na krajanské aktivity
Počet hlasov: 8192 44%
Voľby internetom
Počet hlasov: 2760 15%
Zastúpenie krajanov v parlamentnom výbore
Počet hlasov: 2492 13%
Lepšia spolupráca Úradu pre Slovákov žijúcich v zahraničí s krajanmi
Počet hlasov: 3702 20%
Zastúpenie krajanov v komisii pre rozdelenie grantov
Počet hlasov: 1600 9%
Počet hlasujúcich: 18746

Slovenka, ktorá sa dostala na vrchol mexického biznisu


Simona Visztová. Rodáčka z Bratislavy je členkou topmanažmentu najväčšej maloobchodnej spoločnosti Wal-Mart v Mexiku.

Z domova odchádzali ako neznámi, v zahraničí sa vypracovali na špičky vo svojich odboroch. V seriáli Slovenský recept na úspech vám prinášame príbehy úspešných Slovákov.

Začínala ako asistentka nákupnej divízie, dnes je číslom tri vo firemnej hierarchii. Slovenka Simona Visztová sa za roky pôsobenia v maloobchodnej spoločnosti Wal-Mart v Mexiku dokázala vypracovať na absolútny vrchol manažmentu. "Mojím cieľom bolo dostať sa čo najvyššie, ako môžem,“ hovorí o svojich úspechoch Visztová.

Byť treťou vo firemnej hierarchii Wal-Martu sa dá pritom označiť za viac ako úspech. Pre väčšiu predstavivosť - spoločnosť len v Mexiku zamestnáva 160-tisíc ľudí, celosvetovo je to viac ako dva milióny. Obchodná sieť jej predajní je najväčšou nielen na mexickom trhu, ale aj vo svete.

Vysoké ciele
Visztová sa po prvýkrát dostala do Mexika krátko po páde komunistického režimu vo vtedajšom Československu. "Počas štúdia som sa dostala na polročnú prax do banky do Mexico City, čo som si predĺžila nakoniec na celý rok,“ hovorí o svojich začiatkoch úspešná Slovenka. Doma dokončila vysokoškolské štúdium a odsťahovala sa do Prahy, pretože jej ponúkla prácu spoločnosť East West Media.

Tam však nepobudla dlho, jej kroky smerovali späť do Mexika, kde jej tentoraz ponúkli už dlhodobú prácu. "Môj myšlienkový pochod bol ten, že Slovensko sa otvorilo svetu a ja som bola krátko po skončení vysokej školy. Povedala som si, že ak niekedy môžem niečo také vyskúšať, tak teraz, keď nemám záväzky. Najhoršie sa mi môže stať to, že sa mi tam nebude páčiť, a potom sa vrátim. No a páči sa mi tu dodnes.“

V spoločnosti Wal-Mart začala na pozícii asistentky nákupu v divízii Sam´s Club, ktorá bola zameraná na podnikateľov a vyššie spoločenské vrstvy. "Mojím cieľom bolo stať sa generálnou riaditeľkou Sam´s Clubu. To som dosiahla v roku 2000. Všetko ostatné - takisto ako dovtedy - potom už išlo na základe výsledkov, a postupovala som čoraz vyššie.“

Dnes je členkou topmanažmentu, nad ňou je už len výkonný viceprezident a prezident spoločnosti. "Som vlastne tvárou spoločnosti pre podniky ako je Nestlé, Kellog´s, alebo Procter and Gamble. Moja práca je maximálne rôznorodá. Musím rozmýšľať nad novým procesom, ktorý zavádzame napríklad pri pečení chleba, zároveň musím premýšľať, ako sa postarám o dodávateľov, alebo nad obchodom, ktorý má na starosti nižšie spoločenské vrstvy,“ hovorí o svojej práci Visztová.

Napriek tomu, že v jednej spoločnosti pracuje takmer 17 rokov, rozhodne ju to nenudí. "Tým, že Wal-Mart má rozdielne divízie a prevádzky po celom svete, sa každú chvíľu niečo mení. Je to skôr neustála výzva, aby som dokázala udržať pozornosť nad všetkým naraz.“

Len jar a leto
Mexiko jej už prirástlo k srdcu a miestna klíma Visztovej maximálne vyhovuje. "Neustále je jar alebo leto. A tá klíma pôsobí aj na správanie ľudí. Sú veselší, vedia si užiť život, všetko berú trochu s väčším odstupom.“ V porovnaní s Európanmi sú Mexičania veľmi odlišní. "Plánovanie a organizácia boli pre nich na začiatku dosť veľkou výzvou, museli sa to naučiť, prinútiť sa do toho. Pre niektorých je to veľmi frustrujúce, treba si však na to zvyknúť. Musím uznať, že za tie roky čo som tu vidím u nich obrovský pokrok, dokázali sa zmeniť.“

A či poznajú domáci obyvatelia Slovensko? "Poznajú skôr Prahu, stále si nás mnohí predstavujú ako Československo. Poznajú však slovenských športovcov viac ako samotnú krajinu a dosť si nás mýlia so Slovinskom.“

Či sa Visztová vráti niekedy na Slovensko, dnes nevie. "To sa nedá povedať. Veci sa často menia, aj u nás v spoločnosti. Ak by sa naskytlo niečo príliš zaujímavé, tak jasné, že by som o tom uvažovala. Ale Wal-Mart zatiaľ na Slovensku nie je, to však neznamená, že niekedy v budúcnosti nemôže byť či už na Slovensku, alebo niekde v Európe. Neviem, či by som sa vrátila na Slovensko, alebo skôr do niektorej väčšej európskej krajiny. Ale nemám pevne stanovené, že by som sa nevrátila.“ Katarína Šimurková

Kto je Simona Visztová
Narodila sa v roku 1967 v Bratislave. Vyštudovala vysokú školu ekonomickú v Bratislave, odbor zahraničný obchod. V rokoch 1991 - 1992 pracovala v pražskej spoločnosti East West Media ako manažérka predaja reklamných médií. Od roku 1992 žije v Mexico City, pracuje v najväčšom svetovom maloobchodnom reťazci Wal-Mart, momentálne na pozícii viceprezidentky pre rozvoj obchodu.

Get the Flash Plugin to view this file.
Stiahnite si Flash plugin pre prezretie tohto obsahu.

Katarína Šimurková : 17.03.2009

Zdroj: http://hnonline.sk/svet/c1-35762940-slovenka-ktora-sa-dostala-na-vrchol-mexickeho-biznisu